E-book Agama-Agama Di Dunia

AGAMA-AGAMA DUNIA
Mohd Rosmiz Abd Rahman Wan Mohd Fazrul AZ di Wan Razal
Marina Munira Abdul Mutalib Roslizawati Mohd Ramly
HINDUSME
KONFUSIANISME
KRISTIAN
BUDDHSME
స్త్ర
ZORIOASTRANISME TAOISME
YAHUDI
UNIVERSITI SAINS ISLAM MALAYSIA مملكة العلومالاتلامية الماليرك

AGAMA-AGAMA DI
DUNIA
AGAMA-AGAMA DI
DUNIA
MOHD ROSMIZI ABD RAHMAN WAN MOHD FAZRUL AZIDI WAN RAZALI MARINA MUNIRA ABDUL MUTALIB ROSLIZAWATI MOHD RAMILY
Penerbit Universiti Sains Islam Malaysia Bandar Baru Nilai Negeri Sembilan 2011

Cetakan pertama 201 1 Hak cipta terpelihara Universiti Sains Islam Malaysia, 201 1
Hak cipta terpelihara, tiada mana-mana bahagian daripada buku ini boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau ditukar-tukar kepada apa-apa bentuk dengan sebarang cara sekalipun tanpa izin bertulis daripada penerbit.
Diterbitkan di Malaysia oleh Penerbit USIM Universiti Sains Islam Malaysia Bandar Baru Nilai, 71800 Nilai Negeri Sembilan Darul Khusus Tel: 06-7988046/Fax: 06-7988054
Dicetak oleh Percetakan Mesbah Sdn Bhd (819 193-K) No. 1 l, Jalan Tun Perak 6, Taman Tun Perak, 43200 Cheras, Selangor Darul Ehsan Tel: 03-91056473/Fax: 03-91056469
Perpustakaan Negara Malaysia Data Pengkatalogan dalam Penerbitan
Agama-agama di dunia / Mohd Rosmizi Abd Rahman... (et al).
ISBN: 978-967-5295-53-9 1. Religions. I. Mohd Rosmizi Abd Rahman. 200
Rekacipta kulit buku oleh Al Imran Azmi
SI KANDUNGAN
PENDAHULUAN i
Bab 1
DEFINISI DAN CIRI-CIRI UMUM AGAMA . l
Bab 2
AGAMA ISLAM 11
Bab 3
AGAMA HINDU 35
Bab 4
AGAMA YAHUDI 53
Bab 5
AGAMA ZOROASTRIANISME 77
Bab 6
AGAMA BUDDHA . 101
Bab 7
KONFUSIANISME 121
Bab 8
TAOISME 135
Bab 9
AGAMA JAINISME . - 151
Bab 10
AGAMA KRISTIAN . - 171
Bab 1 1
AGAMA SIKH . 197
JAWAPAN 214
PROFIL PENULIS 215
DDDEDDGLDDOLDOG • „pseu. O qseu • DOGDDOLDOGLDODE sedə səsunsəqəs Udi||B L'EGJ 9-to enpsas]snsəp NWL18|BX up!||||W|tylGJ 8 000B en osas] |OTHWAsəsowuæqerq’y udl||19. sae" GJ颱駐s'en odesnuew) |||B ELWWTSIMVS peկոW[5v] uwepy [×ænseo roz]eped, sep uol|||W|9'Ee uns nune de0091 en osas BWSINVIHISWDHOZ (15. sedJasnųnerez Gɔɛ] uol|| W. EBue BWNSHXIS譯ိါးoat xenrosas] uo||||W. ODBSOVHSINVdTVUBA (BJB 000€ unsəqas] BWS|T|U|N|HI GJE 009 en osas] uol|||W|tyBWS|N|VTJļaeųew Uds||WN OGEGJĘ009 *****]]_ eurenne0 BWNS|HOUTEeųn Jepp!5 uol||IWN E – 9GJĘ009謎 ----BWNSINWEST-NOX구PL군** rens UD||||W. Z - B(BIJE唱忒瞬 BWSIDWI (...*鮭
) VINOGI ICI VVNV OV-VWVOV
,





















PENDAHULUAN
Buku Agama-Agama di Dunia adalah inspirasi para penulis untuk memberi pengenalan kepada para pembaca khususnya pelajar-pelajar yang mengambil jurusan ilmu kajian agama (religion studies). Buku ini bukanlah makalah lengkap untuk mendalami sesebuah agama, tetapi akan memberi satu gambaran dan pendedahan awal tentang kewujudan sesebuah agama, sejarah perkembangan, pengasas atau rasul yang membawa utusan, kitab-kitab suci, amalan dan kepercayaan sesebuah agama, dan upacara keagamaan atau ritual bagi agama-agama menurut sudut pandang sesebuah agama yang dibincangkan. Sesungguhnya asas-asas tersebut merupakan kerangka yang membina kewujudan sesebuah agama sehingga ajaran agama tersebut dihayati dan diamalkan oleh sebilangan pengikut seterusnya bertapak dan berkembang di dunia.
Tidak mudah sebenarnya untuk mengungkapkan secara lengkap berkenaan sebuah agama. Sangat sukar juga untuk memperkenalkannya kepada mereka yang sangat berminat untuk mengetahuinya dengan sempurna dan terperinci. Apatah lagi untuk memperkenalkan agama-agama di dunia kepada khalayak ramai, maka bertambahlah lagi kesukarannya kerana bebanannya juga semakin bertambah. Namun tugas ini tetap perlu digalas dengan harapan sekurang-kurangnya kami telah memberikan sedikit gambaran berkenaan agama-agama tersebut. Untuk mendabik dada dan mendakwa bahawa persembahan yang lengkap dan terperinci terdapat dalam buku ini berkenaan agamaagama di dunia, adalah benar-benar suatu harapan dan cita-cita yang masih lagi kami usahakan. Namun begitu, seperti yang difahami oleh semua ahli kaji agama; termasuklah sarjanawan ilmu perbandingan agama, ahli teologi, ahli sejarah, ahli sosiologi, ahli antropologi, ahli psikologi dan ramai lagi; bahawa subjek yang sedang dibahaskan dalam buku ini sendiri (iaitu agama) sifatnya adalah dinamik, luas dan anjal. Tidak cukup dengan itu, ditambah pula dengan pelbagai bentuk terjemahan dan sudut pandang oleh para penghurai fenomena, amalan dan institusi keagamaan; menambahkan kesukaran untuk mempersembahkan sesebuah agama secara adil (impartial) dan tepat (accurate). Oleh itu, tapisan demi tapisan perlu dilakukan untuk mempersembahkan satu-satu agama itu secara adil dan tepat agar tidak berlaku salah faham dan kekeliruan tentang maksud yang cuba dibawa oleh sesebuah agama.
Justeru, buku ini disusun mengikut kronologi masa dan tarikh yang telah disepakati walaupun sebilangan pemikir sejarah masih lagi berdebat tentang kesahihan dan tarikh sebenar kewujudan sesebuah agama. Agama-Agama yang dibincangkan terdiri daripada agama Islam (yang telah wujud sejak kejadian manusia pertama iaitu Adam), Agama Hindu (3000 sebelum Masihi), Agama Yahudi (2000 sebelum Masihi), Zoroastrianisme (1600 sebelum Masihi), Buddhisme (600 sebelum Masihi), Konfusianisme (600 sebelum Masihi), Taoisme (600 sebelum Masihi), Jainisme (600 sebelum Masihi), Kristian (4-6 Masihi) dan Agama Sikh (1500 Masihi).
Biarpun terdapat kekurangan-kekurangan seperti yang telah disebutkan, namun begitu, buku ini memang sesuai untuk dijadikan teks pengenalan awal bagi semua lapisan masyarakat termasuklah ahli akademik, orang-orang awam dan pemimpin-pemimpin masyarakat. Agama sebagai suatu unsur dan realiti yang telah lama wujud bersama manusia, perlu difahami peranannya, bentuknya, pengaruhnya serta kebaikannya dalam masyarakat dunia. “Warna-warna” agama yang pelbagai ini perlu dilihat dalam usaha untuk memaksimakan pemahaman kita tentang hakikat manusia itu sendiri terutamanya bagi menjayakan kerjasama dalam masyarakat, sama ada pada peringkat tempatan, kebangsaan mahupun antarabangsa.
Oleh itu, sebelum para pembaca menyelak helaian-helaian halaman berkenaan setiap agama, adalah dinasihatkan untuk terlebih dahulu membaca penjelasan berkenaan definisi agama, terminologi dan ciri-ciri umum agama sepertimana yang akan dihuraikan di bawah. Semoga penjelasan dalam pendahuluan ini dapat membantu meningkatkan kefahaman para pembaca khususnya mereka yang masih baru dalam bidang kajian agama (religion studies) ini.
Sidang Penulis 24 Ramadhan 143 1/3 Sept 2010
210 Agama-Agama di Dunia
NOTA HUJUNG
Sandeep Singh Brar. 2 Mac 2010. “Who and What Is A Sikh", Introduction to Sikhism. <http://www.sikhs.org/summary.htm> * Mohd Rosmizi Abd Rahman. 2005. Panduan Memilih Agama, ms. 63.
Kushwant Singh. 2002. “Sikhism” Historical Atlas of the Religions of the World, ms. 105. List of Religious Population. 2 Mac 2010. <http://en.wikipedia.org/wiki/List of religious populations-> o Kushwant Singh. 2002. “Sikhism.” ms.105. Lihat juga H.O.K. Rahmat. 1992. Dari Adam
Sampai Muhammad Sebuah Kajian Mengenai Agama-agama. “ H.O.K. Rahmat. 1992. Dari Adam Sampai Muhammad Sebuah Kajian Mengenai Agama
Agama, ms. 309. ' “Ramananda" Wikipedia. <http://en.wikipedia.org/wiki/Ramananda (2 Mac 2010).
Varanasi atau juga disebut sebagai Benares adalah sebuah kota suci bagi orang Hindu yang terletak di tepi sungai Gangges di Uttar Paradesh. Kabir Panthis bermaksud pengikut jalan Kabir. " H.O.K. Rahmat. 1992. Dari Adam Sampai Muhammad Sebuah Kajian Mengenai Agama
agama, ms. 309-312. ' Piara Singh Sambhi. 1998. “Sikhism", Six World Faiths, ms. 283. ' H.O.K Rahmat. 1992. Dari Adam Sampai Muhammad, ms. 312. 13 "History of Sikhisme". Wikipedia. <http://en.wikipedia.org/wiki/History of Sikhism (2
Mac 2010). " Piara Singh Sambhi. 1998. "Sikhism", ms. 283.
Konsep atau upacara Khalsa agama Sikh boleh diumpamakan seperti upacara pembaptisan di dalam agama Kristian. Iaitu upacara yang akan dilakukan ke atas seseorang yang ingin menganut agama tersebut. Panteisme dan monisme adalah dua konsep ketuhanan yang mempercayai bahawa tuhan adalah segala-galanya atau segala-galanya adalah tuhan. H.O.K. Rahmat. 1992. Dari Adam Sampai Muhammad, ms. 169. Mohd Rosmizi Abd Rahman. 2005. Panduan Memilih Agama, ms. 38. Ibid. Kushwant Singh. 2002. "Sikhism", ms. 105. Dalam agama Islam, amalan ini dipanggil berzikir, iaitu sentiasa memuji Tuhan. Panj Piare atau Yang Dikasihi merujuk kepada lima orang tentera suci (Khalsa) yang telah dilantik oleh Guru Gobbind Singh bagi mempertahankan agama Sikh di Punjab. Lihat Sarjit. S. Gill. 5 Ogos 2010. “Perkahwinan Campur Peranakan Punjabi di Sabah” Sari. <http://pkukmweb.ukm.my/-penerbit/isari 19-11.pdf>, ms. 5. * “Amrit Ceremony", Sikhism. Rites and Rituals. 2 Mac 2010.
<http://www.bbc.co.uk/religion/religions/sikhism/ritesrituals/amrit.shtml> Manisan ini dibuat daripada semolina, gula, tepung dan minyak sapi. "Anand Karaj", Sikhism: Rites and Rituals. <http://www.bbc.co.uk/religion/religions/sikhism/ritesrituals/weddings.shtml> (3 June 2003).
23
Agama Sikh
211
LATIHAN DAN PERBINCANGAN
adalah merupakan pengasas agama Sikh.
Akbar Kabir Ramanand Guru Nanak
2. Agama Sikh merupakan agama yang lahir hasil daripada gabungan agama iaitu
A. B. C. D.
Islam, Buddha dan Kristian Islam, Hindu dan Kristian Islam dan Hindu Hindu dan Buddha
3. Berikut adalah benar mengenai orang Sikh KECUALI
A. B. C. D.
Mereka adalah pengikut Guru Nanak sahaja Mereka mempercayai kehidupan selepas kematian Mereka beriman dengan tuhan yang satu Mereka beriman dengan kesemua kitab suci agama Sikh
4. Berikut adalah benar mengenai kitab suci agama Sikh KECUALI
A.
B.
C.
D.
Kitab-kitab tersebut terdiri daripada Adi Ganth, Dasam Granth dan Guru Granth Sahib Kitab-kitab tersebut mengandungi kata-kata yang dipetik dari orang Hindu dan Islam Kitab Grant Sahib merupakan kompilasi Kitab Adi Granth dan Dasam
Granth Kitab-kitab tersebut ditulis oleh kesemua Guru
5. Berikut adalah benar mengenai 5Ks (Kakkars) KECUALI
5Ks merupakan simbol keimanan dan identiti orang Sikh Terdapat lima simbol iaitu Kesh, Kangha, Kirpan, Kara dan Kach 5Ks diperkenalkan oleh Guru Hargobind Kelima-lima simbol ini mesti dipakai oleh lelaki dan wanita Sikh
212
10.
Agama-Agama di Dunia
Berikut adalah benar mengenai kepercayaan orang Sikh terhadap konsep Alam Dunia dan Akan Datang KECUALI
A. Mempercayai bahawa manusia yang telah mati akan dilahirkan semula ke
dunia. Oleh itu mereka menolak kepercayaan kepada hari akhirat
B. Proses kehidupan dan kematian dikawal oleh hukum Karma Samsara.
C. Kelahiran semula hanya akan dapat dihentikan sekiranya seseorang telah
mencapai Mukhti
D. Konsep Karma Samsara dalam agama Sikh adalah sama seperti ajaran agama
Hindu dan Buddha
Berikut adalah benar mengenai larangan dalam agama Sikh KECUALI
A. Tidak boleh memotong rambut B. Tidak boleh memakan daging yang tidak disembelih C. Tidak boleh minum minuman beralkohol D. Tidak boleh merokok dan mencuri
Amrit Sanskar adalah
A. Merupakan upacara pembaptisan bagi individu yang ingin menganut agama
Sikh
B. Merupakan upacara pertunangan
C. Merupakan upacara memakai serban bagi remaja lelaki D. Merupakan upacara pemberian nama bagi bayi yang baru lahir
Huraikan secara ringkas tentang konsep keselamatan dan cara mencapai keselamatan dalam agama Sikh.
Huraikan secara ringkas cara penyembahan dan kebaktian dalam agama Sikh.
Agama Sikh 213
BIBLIOGRAFI
Cole, W. Owen & Piara Singh. 1978. The Sikhs . Their Religious Beliefs and Practices.
London: Routledge & K. Paul. Gill, Darshan Singh. 2009. Sikh Community in Malaysia. Petaling Jaya: MPH Group
Publishing. H.O.K. Rahmat. 1992. Dari Adam Sampai Muhammad Sebuah Kajian Mengenai
Agama-agama. Kota Bharu: Pustaka Aman Press Sdn. Bhd. Kushwant Singh. 2002 "Sikhism." Historical Atlas of the Religions of the World. Ed.
Ismail Raji Al-Farudi. New York:Macmillan. Mohd Rosmizi Abd Rahman. 2005. Panduan Memilih Agama. Bentong, Pahang: PTS
Millenia Sdn. Bhd. Mohd. Fauzi Haji Awang. 1971. Ugama-ugama Dunia. Kota Bharu: Pustaka Aman
Press. Piara Singh Sambhi. 1998. "Sikhism'. Six World Faiths. Ed. W. Owen Cole.
London: Cassell. Sandeep Singh Brar. 2 Mac 2010. "Who and What Is A Sikh'. Introduction to Sikhism.
<http://www.sikhs.org/summary.htm>. Sarjit. S. Gill. 5 Ogos 2010. “Perkahwinan Campur Peranakan Punjabi di Sabah.” Sari. <http://pkukmweb.ukm.my/-penerbit/isaril 9-11.pdf>.
214
JAWAPAN
Agama Islam 1.B 2.D 3. A 4.B 5. A 6.C 7.D 8.C
Agama Hindu 1D 2.B 3.B 4. C5. A 6.C 7. A 8.D
Agama Yahudi 1.C 2.B 3.D 4A 5.B 6.B 7.A 8.C
Zoroastrianisme 1.C 2.C 3D 4. A 5.B 6.D 7.A 8. A
Agama Buddha 1.C 2. A 3D 4. B 5.D 6.B 7.C 8.B
Konfusianisme 1.C 2.B 3.D 4. A 5.D 6. A 7.B 8.D
Taoisme 1.C 2.C 3D 4.C 5 A 6. B 7.D 8.D
Jainisme 1.C 2.C 3.B 4.B 5.D 6. A 7.C 8. A
Agama Kristian 1.D 2.D 3.B 4.C 5.D 6.D 7.C 8 A
Sikhisme 1. D. 2.C. 3. A 4.D. 5.C. 6.D. 7...B. 8. A
Agama-Agama Di Dunia
Agama-Agama Di Dunia 215
PROFIL PENULIS
MOHD ROSMIZI ABD RAHMAN adalah pensyarah program Pengajian Akidah dan Agama, Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan (FKP), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Berasal dari kelantan dan mendapat pendidikan di peringkat Ijazah dan Sarjana dalam pengkhususan Usuluddin dan Perbandingan Agama dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Sekarang sedang menyambung pelajaran di peringkat PhD di Australia.
WAN MOHD FAZRUL AZDI BIN WAN RAZALI adalah pensyarah program Pengajian Akidah dan Agama, Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan (FKP), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Beliau mendapat pendidikan sarjana muda dalam bidang Dakwah dan Pengurusan Islam di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Manakala, pendidikan sarjana pula daripada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dalam bidang Usul Al-Din dan Perbandingan Agama.
MARINA MUNIRA ABDUL MUTALIB adalah pensyarah Program Pengajian Akidah dan Agama, Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Anak kelahiran Kuala Lumpur ini mendapat pendidikan awal di Sek. Men. Agama Persekutuan Kajang sebelum ke peringkat menara gading. Beliau mendapat pendidikan seterusnya di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan memperolehi ijazah Usuluddin dan Perbandingan Agama. Kemudian menyambung pelajaran di peringkat Sarjana di Universiti Birmingham, UK dalam bidang Pengajian Islam.
ROSLIZAWATI MOHD RAMILY adalah pensyarah program Pengajian Akidah dan Agama, Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan (FKP), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Beliau mendapat pendidikan awal di Sek. Men. Agama Dong, Raub sebelum melanjutkan pengajian di peringkat Diploma di Kolej Islam Pahang dan seterusnya melanjutkan pengajian di peringkat sarjana muda dalam bidang Dakwah dan Kepimpinan di Universiti Kebangasaan Malaysia. Beliau kemudiannya menyambung pengajian di peringkat Sarjana dalam bidang Islamic and Middle Eastern Studies di University of Edinburgh, Scotland, UK.
ARKAB : 5 pgRPJSTAKAN)/ টি




Buku Agama-Agama di Dunia” adalah inspirasi para penulis untuk memberi pengenalan kepada para pembaca khususnya pelajar-pelajar yang mengambil jurusan ilmu kajian agama (religion studies). Buku ini bukanlah makalah lengkap untuk mendalami sesebuah agama, tetapi dapat memberikan satu gambaran dan pendedahan awal tentang kewujudan sesebuah agama, sejarah perkembangan, pengasas atau rasul yang membawa utusan, kitab-kitab suci, amalan dan kepercayaan sesebuah agama, dan upacara keagamaan atau ritual bagi agama-agama menurut sudut pandang sesebuah agama yang dibincangkan.
ISBN 978-967-5295-53-9
||
6 9553, 9
9 1789 6752 53.



Komentar

Postingan populer dari blog ini

Makalah Agama Jain